فرض کنید شما یک مربی هستید برای مثال مربی یک تیم فوتبال. در یک مسابقه حساس ۱۱ بازیکن در زمین و تعدادی هم بر روی نیمکت دارید. هدف اصلی شما چیست و برای رسیدن به این هدف بهترین استراتژی و ترکیبی که می توانید با آن پا به میدان بگذارید چیست؟ همه چیز در دستان شماست. تصمیم بگیرید و استراتژی خود را تعیین کنید.
برای چنین موقعیتی معیارهای تصمیم گیری شما کدامند؟ نحوه بازی بازیکنانتان؟ روش بازی بازیکنان تیم مقابل؟ مربی تیم حریف و نحوه تصمیم گیری او؟ و یا شاید تماشاگران؟
مهارتی که برای تصمیم گیری در چنین شرایطی نیاز دارید، مهارت در آنالیز یا به عبارتی تجزیه و تحلیل شرایط تعاملی است.
این موضوع در فضای کسب و کار نیز صادق است. اگر بخواهیم یک کسب و کار را در شرایط بازار به درستی هدایت کنیم باید بتوانیم شرایط را به درستی تحلیل کنیم. منظور ما از شرایط تمامی آن چیزی است که یک کسب و کار با آن در ارتباط و در تعامل می باشد. به عنوان مثال: رقبا، مشتریان، شرایط اجتماعی، شرایط سیاسی، فرآیندهای داخلی آن کسب و کار، زنجیره ارزش و تامین، فرآیندهای مالی، زیرساخت و رشد و…
همانطور که ملاحظه می کنید با توجه به اینکه در گزینه های تعاملی متغیرهای زیادی وجود دارد، تحلیل شرایط بسیار پیچیده است. همینطور در نظر بگیرید که هر یک از ابعادی که در محیط کسب و کار ذکر شد خود دارای زیرمتغیرهایی است که این پیچیدگی را چندین برابر می کند. به مثال مربیگری تیم فوتبال بازگردیم، در این مورد شرایط محیط بازی نیز دارای پیچیدگی و تغیر بسیار زیاد است. در هر لحظه هر تصمیم مربی می تواند مستقیما بر روی نتیجه نهایی اثر بگذارد.
از این رو در کنار مربیان، دستیاران آنالیزور که همان تحلیلگران شرایط بازی هستند حضور دارند تا مربی را در گرفتن تصمیات یاری کنند. عموما این آنالیزورها از مهارت علمی، تجربی و ابزاری بالایی برخوردار هستند. بدین معنا که می توانند بر اساس تجارب خود و نرم افزارهایی که در اختیار دارند شرایط را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات مفید را در اختیار مربی قرار دهند.بنابراین میبینیم که تجزیه و تحلیل به قدری فرآیند پیچیده ایست که از نرم افزارهای ویژه ای برای این منظور استفاده می شود که در مقاله هایی جداگانه به معرفی و بررسی آن ها خواهیم پرداخت.
برای خواندن ادامه مطلب تحلیل کسب و کار کلیک کنید.
نظرات
ارسال یک نظر