تحلیل یک کسب و کار
فرض کنید شما یک مربی هستید برای مثال مربی یک تیم فوتبال. در یک مسابقه حساس ۱۱ بازیکن در زمین و تعدادی هم بر روی نیمکت دارید. هدف اصلی شما چیست و برای رسیدن به این هدف بهترین استراتژی و ترکیبی که می توانید با آن پا به میدان بگذارید چیست؟ همه چیز در دستان شماست. تصمیم بگیرید و استراتژی خود را تعیین کنید.
برای چنین موقعیتی معیارهای تصمیم گیری شما کدامند؟ نحوه بازی بازیکنانتان؟ روش بازی بازیکنان تیم مقابل؟ مربی تیم حریف و نحوه تصمیم گیری او؟ و یا شاید تماشاگران؟
مهارتی که برای تصمیم گیری در چنین شرایطی نیاز دارید، مهارت در آنالیز یا به عبارتی تجزیه و تحلیل شرایط تعاملی است.
این موضوع در فضای کسب و کار نیز صادق است. اگر بخواهیم یک کسب و کار را در شرایط بازار به درستی هدایت کنیم باید بتوانیم شرایط را به درستی تحلیل کنیم. منظور ما از شرایط تمامی آن چیزی است که یک کسب و کار با آن در ارتباط و در تعامل می باشد. به عنوان مثال: رقبا، مشتریان، شرایط اجتماعی، شرایط سیاسی، فرآیندهای داخلی آن کسب و کار، زنجیره ارزش و تامین، فرآیندهای مالی، زیرساخت و رشد و…
برای ادامه تحلیل کسب و کار چیست، کلیک کنید.
منبع: کارویژه
نظرات
ارسال یک نظر