رد شدن به محتوای اصلی

پژوهش یا اجرای آینده نگاری در برنامه ریزی بلند مدت

 چکیده

محققان و پژوهشگران توافق دارندکه آینده نگاری، که یک توانایی برای پیش‌بینی چگونگی آشکارشدن آینده می باشد؛ قابلیت استراتژیک مهمی است و نیز جهت برنامه‌ریزی بلندمدت بسیار حیاتی می باشد. با این حال، تعدادی از اجرا های خود را به صورت سیستماتیک مورد بازجویی قراردادند. این تحقیق به پیشرفت دانش در اجرای آینده‌نگاری بلند‌مدت با استفاده از مقایسه ای تحلیلی از روش‌های برنامه‌ریزی در دو سازمان بامالکیت مشترک ؛ می پردازد. اطلاعات بدست آمده از مستندات برنامه‌ریزیی و اجرای آینده نگاری از پرسنل استراتژی در دو مورد (حمل و نقل و بانکداری) حمایت و پشتیبانی ازیک مدل پویای برنامه‌ریزی یکپارچه و بلند‌مدت آینده‌نگاری را فراهم نمود. مجموعۀ درحال اجرا و ترکیب علائم قوت و ضعف، و ادغام مستمر آن ها در سناریوها، تصویر آینده‌های جایگزین به صورت ساختاری بوسیله انجمن اجرایی؛ پشتیبانی شده بود. انجمن اجرایی به طور گسترده ای با استراتژیست‌های واقع در سطوح مختلف سازمانی، در گفت‌وگویی مرتبط با آینده‌های نوظهور و استراتژی‌هایی آن آینده ها، درگیر شد. این یافته ها مدیران و محققان را به مشاهده برنامه‌ریزی بلند‌مدت به عنوان یک بازجویی در حال اجرا از استراتژی‌های اجرا و پیش‌بینی شده در آینده های جایگزین نوظهور؛ تشویق کرد. همانند یک روش کارسازی استراتژی را تحریک میکند و سازمان را برای رویارویی با محیط‌های آینده آماده می‌نماید.

مقدمه

تحقیقات نشان داده است که برنامه‌ریزی بلند‌مدتی که با محوریت ساختار، تاریخچه، فرآیندهای تحلیلی طراحی شده اند مذاکرات استراتژیک را در اطراف روند های شناخته شده ای تشویق خواهند که لزوما پیش‌بینی کننده‌ خوبی از محیط آینده نیستند. بکارگیری روش های تحلیل محیطی سنتی در مرحله تدوین استراتژی برنامه ریزی بلند مدت به عنوان مذاکرات استراتژیک محدودی داخل مرزهای مشخص و در نتیجه شکست در تصرف عدم قطعیت های محیط متغیر یا اثرات محقق نشده آینده؛ توصیف شده‌اند. دست کم گرفتن عدم قطعیت‌های آینده می تواند به استراتژی‌هایی منجر شودکه نه از تهدیدات آن دفاع می کند و نه از مزیت فرصت های ایجاد شده در سطوح بالاتر عدم قطعیت بهره می گیرد.

مزیت قابل توجهی در یکپارچه‌سازی روش های آینده نگاری در فرآیند برنامه ریزی جهت پیش‌بینی آینده‌های ممکن وجود دارد، به شرطی که خطرات پیشگام بودن در آن آینده‌ها شناسایی و مدیرریت شده باشند. در حالی که تکنیک‌های آینده نگاری همانند برنامه ریزی سناریو می‌توانند ” به سازمان در ایجاد توانایی پیش‌بینی عدم قطعیت‌های آینده کمک کنند”، بررسی موثر از محیط یک شرط پیشین برای ساختن آینده های ممکن است که از طریق آن تاثیرات تغیرات محیطی یا گزینه‌های استراتژیک سازمان می‌تواند کشف شود. هر چند ثابت شده است که روش های آینده‌نگاری تنها سیگنال ها و علائم قوی را مشخص می‌کنند(برای مثال: علائمی که آینده های ممکن را شکل می دهند شناسایی شده اند) ایجاد سناریوها را برای ارتباط بامحیط کنونی محدود می نمایند. تحقیق تائید می کند که تعداد کمی از شرکت ها روش های آینده‌نگاری را در برنامه ریزی خود در نظر گرفته‌اند که با استفاده از سناریو‌هایی ایجاد شده است که می‌تواند قوت و ضعف آن ها را یکپارچه نماید.

اگرچه محققان و پژوهشگران در اهمیت یکپارچه سازی روش‌های آینده نگاری در برنامه‌ریزی بلندمدت که محرک پیش‌بینی و تدوین استراتژی آینده محور است؛ توافق دارند و در درک اینکه کدام یک از روش‌های آیندنگاری می تواند عدم قطعیت های آینده را بدست دهد ، و نیز دراینکه چرا و چگونه آن روش ها می توانند در فرآیند برنامه ریزی یکپارچه شوند؛ محدودیت هایی وجود دارد. حتی اگر چه بحث های گسترده‌ای بر اهمیت ساخت آینده‌نگاری در مرحله تدوین استراتژی از برنامه ریزی بلند مدت وجود دارد، به طور کلی کسب و یکپارچه‌سازی نقاط قوت و ضعف  و تولید سناریو های ناپیوسته و همچنین آینده‌های ممتد، در اجرای برنامه ریزی ها وجود نداشته است. همانطور که Haegeman و همکارانش نوشته اند “هنوز هم صحبت های کمی در مورد تبادل بین استفاده‌کنندگان روش های کمی و کیفی وجود دارد”. امروزه اکثر رویکرد های برنامه ریزیدر تولید و یا مدیریت علائم ضعف شکست می خورند، همانگونه که اکثر فعالیت های آینده‌نگاری در کسب و ترکیب نقاط قوت یا روند ها شکست می خورند.

ما به دنبال پیشبرد دانش در اجرای آینده‌نگاری در برنامه‌ریزی بلند‌مدت هستیم همانگونه که مدیران سازمان خود را برای آینده پیش بینی شده اما غیر مطمئن آماده می کنند. سوال تحقیق ما: ” چه زمانی و چگونه باید روش های آینده‌نگاری باید در برنامه‌ریزی بلند‌مدت گنجانده شود تا بتواند عدم قطعیت‌های آینده پیش‌بینی شده را در یابد؟” خطاب به تاکید بیشتر بر آینده نگاری در برنامه ریزی سازمانی در مواجه با تغیرات سریع محیطی می باشد.

برای خواندن ادامه مقاله کلیک کنید.

منبع: کارویژه

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

استاندارد ایزو ISO 56002:2019 و ISO 56001 چیست؟

 سازمان بین المللی استاندارد با عنوان ایزو (ISO) سازمانی مستقل و جهانی است که با هدف تدوین و ایجاد الزامات، رهنمودها و روش های پایدار سازی و ارتقا دانش، همکاری و مشارکت و درک مشترک از فعالیت ها علمی، فناوری و اقتصادی فعالیت می نماید. در حال حاضر بیش از 160 کشور عضو رسمی سازمان بین المللی استاندارد هستند. یکی از استانداردهای تدوین شده توسط این سازمان استاندارد ایزو ISO 50501  شامل رهنمودهای پیاده سازی، ارزیابی و بهبود سیستم مدیریت نوآوری است که در سال 2014 تدوین و منتشر شد اما با تشکیل این کمیته جدید و با بروزرسانی و تکمیل تمامی ابعاد سیستم مدیریت نوآوری با عنوان جدید بازتدوین و منتشر شده است. استاندارد جدید سیستم مدیریت نوآوری با عنوان ایزو ISO 56000 است که شامل اسناد راهنما برای استقرار سیستم مدیریت نوآوری است. این استاندارد توسط کمیته TC 279 تدوین و منتشر شده است. بیش از 100 متخصص از 52 کشور بر روی این استاندارد فعالیت کرده اند و اولین اسناد این استاندارد با عناوین استاندارد ایزو ISO 56000 و ایزو ISO 56002  در سال 2019 به طور رسمی تدوین و منتشر شده است. این...

۴ سوال در مورد قفسه بندی فروشگاه

  هنگام طراحی فضای محیط فروشگاه خود، به نحوه قرارگیری و استفاده از قفسه بندی فروشگاه توجه داشته باشید. از این گذشته، قفسه بندی شما این توانایی را دارد که طرح کلی فروشگاه خرده فروشی شما را ارتقا داده و محیطی جذاب برای مشتریان ایجاد کند. اکنون، انواع مختلفی از فروشگاه های خرده فروشی وجود دارد که می توانید قفسه های خرده فروشی را برای آنها اجرا کنید. قبل از بررسی سوالاتی که باید از خود بپرسید، ارزش آن را دارد که ابتدا انواع مختلف آن را درک کنید. به این ترتیب شما می توانید فضای موجود را بهینه سازی کنید و فروشگاه خود را شلوغ نکنید و مشتری خود را تحت فشار قرار ندهید. قفسه فروشگاهی فروشگاه بزرگ :  این فروشگاه خرده فروشی معمولاً به بخشهایی برای دسته های مختلف تقسیم می شود. سوپرمارکت: این فروشگاه خرده فروشی محصولات غذایی و همچنین اقلام خانگی را که در بخشهای خاص آنها مرتب شده است، به فروش می رساند. مصرف كنندگانی كه از سوپرماركت ها بازدید می كنند با هدف پر كردن موجودی خانوار خود در حال خرید هستند. فروشگاه تخصصی:  فروشگاه های تخصصی دارای مجموعه ای باریک از محصولات هستند، تمرکز آنها بر...

مبل تخت خواب شو

  مبل تختخواب شو یک راه عالی برای به حداکثر رساندن فضای خانه شما است. این یک مبلمان همه کاره است که می تواند هم به عنوان مبل و هم به عنوان تختخواب استفاده شود. مبل های تخت خواب شو برای آپارتمان های کوچک، اتاق های مهمان و سایر فضاهایی که باید از فضای محدود حداکثر استفاده را ببرید عالی هستند. مبل های تخت خواب شو در سبک ها و اندازه های مختلف وجود دارد. آنها را می توان در طرح های سنتی، طرح های مدرن و حتی طرح های سبک های مختلف تولید می توان تولید کرد. نوع مبل تختخواب شو انتخابی به نیاز شما و اندازه اتاقی که با آن کار می کنید بستگی دارد. برخی از مبل های تخت خواب شو دارای محفظه های داخلی برای راحتی بیشتر هستند.برای مثال مبل های تخت خواب شو  باکس دار، دارای باکس هایی در کنار یا زیر مبل هستند که فضایی عالی برای قرار دادن پتو یا بالشت است و به مرتب بودن خانه کمک خواهد کرد. هنگام خرید مبل تختخواب شو، مهم است که راحتی و همچنین سبک را در نظر بگیرید. به دنبال تشک پشتیبان باشید و یا دقت کنید که مبل تخت خواب شو طبی خریداری کنید.همچنین باید به دنبال بالشتک‌های راحت باشید که هنگام استفاده به ...