آشنایی با روشهای سنتی و نوین تدوین استراتژی
با گذشت دهها سال از بهوجود آمدن رشته مدیریت استراتژی در فضای آکادمیک، هنوز هم تعریف جامع و روشنی از مفهوم استراتژی، که همه استراتژیستها در آن اتفاق نظر داشته باشند، وجود ندارد. مایک پورتر در کتاب استراتژی رقابتی خود (یکی از معروفترین و مهمترین کتابهای استراتژی که تاکنون تالیف شده است) میگوید که “استراتژی یک انتخاب یا تصمیم است”. بدین ترتیب که یک سازمان یا شرکت، مجموعهای از فعالیتهای متفاوت را با هدف ایجاد ارزشی منحصربهفرد نسبت به رقبا، انتخاب کرده و انجام میدهد و در نهایت مزیت رقابتی پایداری را برای خود پایهریزی میکند. از اینرو میتوان گفت که: ۱. استراتژی مستلزم یک انتخاب صریح و روشن برای انجام دادن یا ندادن اقداماتی معین است و ۲. استراتژی به معنی مجموعهای از انتخابهایی است که برای سازمان مزیت رقابتی پایدار ایجاد میکند و به آن امکان میدهد تا در میان رقبا و صنعت جایگاهی منحصربهفرد کسب کند.
تدوین استراتژی در دیدگاه استراتژیستهای کلاسیک (سنتی)
یکی از معروفترین استراتژیستهای کلاسیک، پروفسور مایک پورتر است. به گفته پورتر، استراتژی در حقیقت شناسایی، ایجاد و بکارگیری مزیت رقابتی است. یک سازمان میتواند ازطریق پیکربندی زنجیره ارزش خود خدمت یا محصولی را عرضه کند که در آن انحصار داشته باشد. این انحصار به آن معنا است که رقبا نمیتوانند در شرایط مشابه، با آن رقابت کنند. عموما این خدمت یا محصول یا از نظر قیمت و هزینه قابل رقابت نیست و یا رقبا قابلیت کپیبرداری از آن را ندارند. تعریف پورتر از استراتژی، ترکیبی از شرایط محیطی سازمان در فضای خارجی و داخلی آن است. به عنوان مثال: پنج نیروی رقابتی پورتر (شامل: میزان تهدید تازهواردها، قدرت چانهزنی تامینکنندگان، قدرت چانهزنی مشتریان، رقابت میان فعالان فعلی صنعت، تهدید کالاها و خدمات جایگزین) رویکردی مبتنی بر توانمندیهای سازمان با تمرکز بر زنجیره ارزش آن است. این رویکرد در حقیقت رویکردی تحلیلی و با تفکر همگراست.
برای خواندن ادامه مطلب استراتژی چیست کلیک کنید.
منبع: کارویژه
- دریافت پیوند
- X
- ایمیل
- سایر برنامهها
برچسبها
کارویژه- دریافت پیوند
- X
- ایمیل
- سایر برنامهها
نظرات
ارسال یک نظر