اهداف نوآوری
تحقیقات انجام شده، تعدادی از اهداف نوآوری را تعیین کرده اند. در هرحال بر اساس بررسی ما از مقالات، پس زمینه ی بازار نوظهور و بحثهای ما با عوامل شاغل در این حوزه مجموعه ای از 14 هدف نوآوری تعیین شده است. اهداف نوآوری و رابطه ی آنها با نوآوری به طور مختصر در این بخش توصیف می شود.
- گسترش رادیکال محصول نوآورانه: بر اساس بهرههای شومپیتری نوآوریهای رادیکال یا ناپیوسته ساختار بازار را تغییر می دهد و انتقالهای پارادایم را در چرخه ی تکنولوژیک صنعت به همراه می آورد (رحمان و همکاران 2010، هیل و رادیرمل 2003).
- معرفی محصولات یا تکنولوژی تثبیت شده در بازار: به جای رقابت با رهبران بازار شرکتها تصمیم می گیرند با تمرکز روی یک بخش خاص وارد بازار شوند. بخش تثبت شده رقابت کم و بهرههای بالاتری ارائه می کند (پاریش و همکاران 2006).
- بهبود فرایندهای تولید محصولات موجود: شرکتها در بازارهای بسیار رقابتی که در آن طرح غالب از قبل ثبیت شده است برای کاهش هزینههای تولیدات تحت فشار هستند. بهبود فرایندهای تولید منجر به افزایش بهره وریهای هزینه می شود (اوتربک و آبرناتی 1975).
- جایگزین کردن محصولات از رده خارج: شرکتها نیاز دارند به طور مدام نوآوری کنند نه تنها نوآوری و راه اندازی تولیدات جدید بلکه همچنین از رده خارج کردن محصولات قدیمی و ارائه ی جایگزینهای بهتری برای تولیدات قبلی. همجنس خواری و تخریب خلاق محصولات قدیمی شرط ضروری برای دستیابی شرکتها به مزیت رقابتی است (گوان و همکاران 2009، چسبروگ 2008).
- حفظ و افزایش سهم بازار: شرکتها مدام تلاش می کنند تا سهم خود از بازار را افزایش دهند و برای این کار ترکیبی از نوآوریهای محصول، فرایند و مدل کسب و کار را انجام می دهند. ترکیب این سه به شرکتها امکان می دهد تا با ارائه ی محصولات و خدمات متفاوت، منحصر به فرد، به صرفه و قابل دسترسی سهم بیشتری از بازار را بدست آورند (دس و پیکن 2000، توشمن و اوریلی 1996).
- کشف بازار داخلی جدید: شرکتها مدام نوآوری می کنند تا بازارهای داخلی جدیدی را بدست آورند و توسعه دهند. نوآوریهای با صرفه و پایین رویکرد هرمی به طور خاص بر توسعه ی بازارهای داخلی جدید متمرکز هستند (ایرینگ و همکاران 2011،وانگ و احمد 2007).
- کشف بازارهای جدید بین المللی: شرکتهای با بازار داخلی که اساسا محدود به بازارهای داخلی هستند شروع به بهره برداری از سایر بازارهای نوظهور برای افزایش فروش خود کرده اند. این امر نیاز به سفارشی سازی محصولات و خدمات مناسب نیاز بازار بین المللی جدید دارد (تولستوی و آگندال 2010، اوکاس و ویراواردنا 2009).
- بهبود کیفیت محصول: افزایش تکنولوژیها و تکنیکهای محصول منجر به تقاضاهای کیفیت بالاتر محصول شده است. سازمانها برای ماندن در رقابت نه تنها نیاز به ارائه ی محصولات جدید بلکه همچنین بهبود کیفیت محصولات و خدمات قدیمی دارند (پراجوگو و سوهال 2003).
- بهبود تکنولوژی موجود برای کاهش وابستگی به تجهیزات/دانش وارداتی: شرکتهای داخلی به تکنولوژی خارجی تحت لیسانس سازمانهای بین المللی وابسته بوده اند. پس از مقررات زدایی شرکای همان تکنولوژی شروه به رقابت با شرکتهای داخلی کرده اند. شرکتهای داخلی نیاز دارند برای کاهش وابستگی بیش از حد به تکنولوژیهای خارجی قابلیتهای توسعه ی تکنولوژی در داخل را توسعه دهند (جونز و همکاران 2001).
- کاهش مصرف مواد خام: هزینه ی مواد خام مولفه ی مهمی در هزینه ی کل تولید است. نیاز است شرکتها مدام نوآوری کنند و در جستجوی فرایندها و موادی باشند که هزینههای مواد خام آنها را کاهش دهد (تومویچ و همکاران 2010).
- کاهش مصرف انرژی: مصرف انرژی یکی از اصلی ترین هزینهها در همه ی سازمانها است. شرکتهای بازار توسعه یافته به طور ویژه برای تامین انرژی تلاش می کنند و در بسیاری موارد انرژی را از بازارهای ثانویه گران می خرند. بدین ترتیب مصرف انرژی مولفه ی مهمی در هزینه است. نیاز است شرکتها فرایندهایی برای کاهش مصارف انرژی توسعه دهند (جانستون و همکاران 2010).
عملکرد نوآوری
عملکرد نوآوری تلفیقی از خروجی اکتشاف (فعالیتهای جستجوی فرصت) و بهره برداری (فعالیتهای جستجوی مزیت) شرکتها است (کنستانتین و ماریانه 2009، لاوسون و سامسون 2001). شرکتهای نوآور نیاز به حفظ تعادل بین اکتشاف و بهره برداری دارند (زو و وو 2010). اکتشاف در معنای وسیعش می تواند به عنوان پالایش و گسترش صلاحیتها و تکنولوژی موجود و ایجاد بازدههای پیش بینی پذیر فوری تعریف شود (موشه 2010، زو و وو 2010). از سوی دیگر به آزمایش گزینههای جدید و بررسی، تعیین و تصرف فرصتهای جدید می پردازد (موشه 2010، زو و وو 2010). شرکتها فقط نیاز به تمرکز روی بهرههای مالکانه ای که از فعالیتهای بهره برداری ایجاد می شود و می تواند بوسیله ی عملکرد فعلی و گذشته ی سازمان اندازه گیری شود ندارند بلکه باید روی بهرههای مالکانه ی شومپیتری نیز تمرکز کنند (چسبروگ 2008). بهرههای مالکانه ی شومپیتری از فعالیتهای اکتشافی شرکت ایجاد می شوند و شامل خلق ارزش از تغییرات رادیکال و ناپیوسته است (چسبروگ 2008). بنابراین ما نیاز به تمرکز نه فقط روی عملکرد گذشته و فعلی شرکت بلکه تمرکز روی بدست آوردن دیدگاهی در مورد پتانسیل عملکرد آینده ی شرکت داریم.
برای خواندن ادامه مطلب اهداف نوآوری، استراتژی و عملکرد شرکت کلیک کنید.
منبع: کارویژه
- دریافت پیوند
- X
- ایمیل
- سایر برنامهها
برچسبها
کارویژه- دریافت پیوند
- X
- ایمیل
- سایر برنامهها
نظرات
ارسال یک نظر