رد شدن به محتوای اصلی

ارزیابی مدیریت نوآوری سازمانی

 ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺳﺮﻳﻊ در ﻣﺤﻴﻂ ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎنی، رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﻳﺮی و ﺑﻘﺎی ﻧﻬﺎیی ﻳﻚ ﺳـﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﺗﻮاﻧﺎیی آن در اﻳﺠﺎد ﻧﻮآوری در ﺳﺎزﻣﺎن بستگی دارد. ﻧﻮآوری ﻣﻴﺘﻮاﻧﺪ ﻣﻨﺠـﺮ ﺑـﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴـﺖ ﺗﺠﺎری و اﻣﻜﺎن رﻫﺒﺮی ﺑﺎزار ﮔﺮدد و ﺑﺮای ذﻳﻨﻔﻌﺎن اﻳﺠﺎد ارزش ﻧﻤﺎﻳﺪ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﺎﻋﺚ رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدی و ﺑﻬﺒﻮد اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی زﻧﺪگی در ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮔﺮدد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ ﻧﻮآوری و ﻧﻘﺶ آن ﺟﻬﺖ ﺑﻘﺎی ﺳﺎزﻣﺎن در ﻣﺤﻴﻂ ﭘﻮﻳﺎ و رﻗﺎﺑتی اﻣﺮوزی، ضروریست ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎی ﺳﻴﺴﺘﻢ، مدیریت نوآوری در سازمان مورد ارزﻳﺎبی قرار گیرد.

ﻧﻮآوری ﻧﻴﺮوی ﻣﺤﺮك اﺻلی ﺑﺮای ﻛﺎرآﻓﺮﻳنی و رﺷﺪ اﺳﺖ و ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻦ ﺑـﺮ اﺳﺎس ﺗﻌﻬﺪﺷﺎن ﺑﻪ ﻧﻮآوری ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ میﺷﻮﻧﺪ. ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻧﻮآوری ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑـﻪ ﻃﻮر ﮔﺴﺘﺮده در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ می ﺷﻮد و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳـﻚ دﺳـﺘﻮر ﺑـﺮای رﺷـﺪ اﻗﺘﺼـﺎدی و ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻃﻮﻻنی ﻣﺪت ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎﺳﺖ. ﻧﻮآوری ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎنی و ﻣـﺪﻳﺮﻳتی از ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﺑﺴـﻴﺎر ﻣﻬﻢ در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ و ﻣﺤﺼـﻮﻻت و ﻓﺮآﻳﻨـﺪﻫﺎی آن ﻫﺴـﺘﻨﺪ. ﻧـﻮآوری ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑـﻪ ﻧﻮآوری در ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧـﺶ و ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ ﻫـﺎی ﺣﻤـﺎﻳتی اﺷـﺎره دارد. ﻧﻮآوری ﺳﺎزﻣﺎنی ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﭘـﺬﻳﺮی، ﭘﺎﺳـﺨﮕﻮیی، اﻳﺠـﺎد ﺗﻐﻴﻴـﺮ در ﺗﻌـﺪاد ﺳـﻄﻮح ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗبی و ﺟﺮﻳﺎن اﻃﻼﻋﺎت اﺳﺖ. از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ ﻧﻮآوری ﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳتی ﺗﺤـﺖ ﺗـﺄﺛﻴﺮ ﻋﻤﻠﻴﺎت و روﻳﻪ ﻫﺎی ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺸﺨﺼﺎت، ﻣﺤﺘـﻮای دﺳـﺘﻮرات و ﺟﺮﻳـﺎن اﻃﻼﻋﺎت اﺳﺖ. ﺗﻮاﻧﺎیی ﻧﻮآوری ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑتی اﺻلی و ﻣﻬﻢ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫـﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ میﺷﻮد و ﻛـﺎرایی و ﺑـﺎزده آﻧﻬـﺎ و در ﻧﺘﻴﺠـﻪ ﻇﺮﻓﻴـﺖ آﻧﻬـﺎ را ﺑـﺮای ﭘﺎﻳـﺪاری ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت اﻓﺰاﻳﺶ می دهد.



مدیریت نوآوری اصلی ترین وسیله برای تحقق استراتژی های رقابتی سازمان است. چرا که محصولات و خدماتی که یک سازمان در بازار ارائه می کند، موقعیت رقابتی و عملکرد تجاری آن را شکل می دهد. نوآوری با بقا و رشد سازمان گره خورده است. نوآوری به مثابه فرآیند محوری جان بخشیدن به سازمان، نو کردن محصولات یا خدمات سازمان در جهان پیرامون و نیز تغییر در نحوه خلق و عرضه این محصولات و خدمات معرفی شده است. ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻲ ﻛﻪ دارد ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﺸﺨصی از ﻧﻮآوری در اﺑﻌـﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﻮد اراﺋﻪ دﻫﺪ و ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎی ﻧﻮآوری در ﺗﻤﺎمی اﻳﻦ اﺑﻌﺎد ﺗﻼش و ﺗﻮﺟﻪ ﻻزم را ﻣﺒﺬول دارد. بدین ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺎﻳﺪ ﭼـﺎرﭼﻮبی را ﺟﻬـﺖ ارزﻳـﺎبی ﻧـﻮآوری ﺳـﺎزﻣﺎن در اﺧﺘﻴﺎر داﺷﺘﻪ و از ﻧﺘﻴﺠﻪ ﭼﻨﻴﻦ ارزﻳﺎبی ﺟﺎمعی در راﺳﺘﺎی اﻓﺰاﻳﺶ اﺛﺮبخشی ﻧـﻮآوری در اﺑﻌﺎدی ﻛﻪ دارای ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻧﻮآوری ﺑﺎﻻﺗﺮی ﻫﺴﺘﻨﺪ، اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﻳﺪ.

ارزیابی یکی از ابزار های کلیدی در فضای مدیریت نوآوری است که می توان  با بهره گیری از این ابزار نسبت به شناسایی عوامل موثر بر مدیریت نوآوری اقدام نمود و نقاط قوت یا قابل بهبود آن را بیابیم. شرکت ها در هر لحظه باید توانمندی و قابلیت های نوآورانه خود را مورد ارزیابی قرار دهند. چرا که تنها در این وضعیت می توانند شرایط رقابتی خود را حفظ کنند.

برای خواندن ادامه مطلب ارزیابی مدیریت نوآوری سازمانی کلیک کنید.

منبع:ایزو 56000

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

استاندارد ایزو ISO 56002:2019 و ISO 56001 چیست؟

 سازمان بین المللی استاندارد با عنوان ایزو (ISO) سازمانی مستقل و جهانی است که با هدف تدوین و ایجاد الزامات، رهنمودها و روش های پایدار سازی و ارتقا دانش، همکاری و مشارکت و درک مشترک از فعالیت ها علمی، فناوری و اقتصادی فعالیت می نماید. در حال حاضر بیش از 160 کشور عضو رسمی سازمان بین المللی استاندارد هستند. یکی از استانداردهای تدوین شده توسط این سازمان استاندارد ایزو ISO 50501  شامل رهنمودهای پیاده سازی، ارزیابی و بهبود سیستم مدیریت نوآوری است که در سال 2014 تدوین و منتشر شد اما با تشکیل این کمیته جدید و با بروزرسانی و تکمیل تمامی ابعاد سیستم مدیریت نوآوری با عنوان جدید بازتدوین و منتشر شده است. استاندارد جدید سیستم مدیریت نوآوری با عنوان ایزو ISO 56000 است که شامل اسناد راهنما برای استقرار سیستم مدیریت نوآوری است. این استاندارد توسط کمیته TC 279 تدوین و منتشر شده است. بیش از 100 متخصص از 52 کشور بر روی این استاندارد فعالیت کرده اند و اولین اسناد این استاندارد با عناوین استاندارد ایزو ISO 56000 و ایزو ISO 56002  در سال 2019 به طور رسمی تدوین و منتشر شده است. این...

۴ سوال در مورد قفسه بندی فروشگاه

  هنگام طراحی فضای محیط فروشگاه خود، به نحوه قرارگیری و استفاده از قفسه بندی فروشگاه توجه داشته باشید. از این گذشته، قفسه بندی شما این توانایی را دارد که طرح کلی فروشگاه خرده فروشی شما را ارتقا داده و محیطی جذاب برای مشتریان ایجاد کند. اکنون، انواع مختلفی از فروشگاه های خرده فروشی وجود دارد که می توانید قفسه های خرده فروشی را برای آنها اجرا کنید. قبل از بررسی سوالاتی که باید از خود بپرسید، ارزش آن را دارد که ابتدا انواع مختلف آن را درک کنید. به این ترتیب شما می توانید فضای موجود را بهینه سازی کنید و فروشگاه خود را شلوغ نکنید و مشتری خود را تحت فشار قرار ندهید. قفسه فروشگاهی فروشگاه بزرگ :  این فروشگاه خرده فروشی معمولاً به بخشهایی برای دسته های مختلف تقسیم می شود. سوپرمارکت: این فروشگاه خرده فروشی محصولات غذایی و همچنین اقلام خانگی را که در بخشهای خاص آنها مرتب شده است، به فروش می رساند. مصرف كنندگانی كه از سوپرماركت ها بازدید می كنند با هدف پر كردن موجودی خانوار خود در حال خرید هستند. فروشگاه تخصصی:  فروشگاه های تخصصی دارای مجموعه ای باریک از محصولات هستند، تمرکز آنها بر...

مبل تخت خواب شو

  مبل تختخواب شو یک راه عالی برای به حداکثر رساندن فضای خانه شما است. این یک مبلمان همه کاره است که می تواند هم به عنوان مبل و هم به عنوان تختخواب استفاده شود. مبل های تخت خواب شو برای آپارتمان های کوچک، اتاق های مهمان و سایر فضاهایی که باید از فضای محدود حداکثر استفاده را ببرید عالی هستند. مبل های تخت خواب شو در سبک ها و اندازه های مختلف وجود دارد. آنها را می توان در طرح های سنتی، طرح های مدرن و حتی طرح های سبک های مختلف تولید می توان تولید کرد. نوع مبل تختخواب شو انتخابی به نیاز شما و اندازه اتاقی که با آن کار می کنید بستگی دارد. برخی از مبل های تخت خواب شو دارای محفظه های داخلی برای راحتی بیشتر هستند.برای مثال مبل های تخت خواب شو  باکس دار، دارای باکس هایی در کنار یا زیر مبل هستند که فضایی عالی برای قرار دادن پتو یا بالشت است و به مرتب بودن خانه کمک خواهد کرد. هنگام خرید مبل تختخواب شو، مهم است که راحتی و همچنین سبک را در نظر بگیرید. به دنبال تشک پشتیبان باشید و یا دقت کنید که مبل تخت خواب شو طبی خریداری کنید.همچنین باید به دنبال بالشتک‌های راحت باشید که هنگام استفاده به ...