رد شدن به محتوای اصلی

روکش حرارتی چیست ؟

 روکش حرارتی یک لوله قابل جمع شدن است که هنگام قرار گرفتن در معرض گرما به صورت شعاعی منقبض می شود. روکش حرارتی طی فرآیندی دو مرحله‌ای تولید می‌شود، و با متریال مختلفی برای تقریباً هر کاربردی در دسترس است. روکش حرارتی کاربردهای مفید زیادی دارد، از جمله برای عایق‌سازی الکتریکی سیم‌ها، اتصالات، پایانه‌ها و همچنین به عنوان روکش محافظ سیم‌ها استفاده می‌شود.

اولین مرحله در ساخت روکش‌ها حرارتی از فرآیند اکستروژن استاندارد استفاده می‌کند. در این فرآیند، مواد لوله بر اساس خواص مواد انتخاب می‌شود تا با محیطی که روکش در نهایت قرار است در آن استفاده شود، مطابقت داشته باشد.
در مرحله دوم که معمولاً انحصاری هر سازنده روکش‌ها است، از گرما و نیرو برای گسترش قطر روکش استفاده می‌شود. پس از مرحله دوم، لوله منبسط شده می‌تواند تا دمای اتاق خنک شود. هنگامی که لوله خنک شده در معرض مقدار کافی گرما قرار می‌گیرد، به اندازه اصلی خود کوچک می شود، مشروط بر اینکه مانعی وجود نداشته باشد.
روکش حرارتی


مزایای استفاده از روکش حرارتی

هنگامی که به عنوان یک پوشش محافظ استفاده می‌شوند، انقباض حرارتی از سایش، برش، خراش و… محافظت می‌کند.و تقریبا با هر مدل هادی که استفاده شده باشد تطابق دارد و همچنین می توان از روکش حرارتی برای ایجاد مهر و موم ورودی کابل‌ها استفاده کرد که در برابر محیط اطراف از آن‌ها محافظت شود.
این محافظ به اجزای سازنده اجازه می‌دهد تا اگر در مناطقی که در معرض رطوبت و مواد شیمیایی و همچنین گرد و غبار و سایر ذرات ریز هستند قرار گیرند، مشکلی پیش نیاید.
از دیگر کاربردهای روکش حرارتی میتوان به کدگذاری رنگ، شناسایی اجزای مختلف از طریق استفاده از لوله‌های رنگی مختلف و تغییر بافت پوشش یک شی اشاره کرد.  علاوه بر این، برای ایجاد مقاومت در برابر سایش جزئی، می توان از روکش حرارتی روی قطعات کوچک و سیم استفاده کرد.
متریال روکش حرارتی
روکش حرارتی بر پلی الفین(polyolefin) تا حد زیادی محبوب ترین و رایج ترین نوع این روکش‌ها هستند. مواد بر پایه پلی اولفین مزایای زیادی نسبت به سایر مواد دارند. مزیت اصلی آن توانایی مقاومت در دمای بالا تا 125 تا 135 درجه سانتیگراد است.
اگر قیمت گذاری یک نگرانی عمده در هنگام انتخاب متریال روکش حرارتی باشد، روکش حرارتی را می‌توان با استفاده از مواد مبتنی بر PVC تولید کرد. PVC نمی تواند مانند مواد پلی الفین در برابر دماهای خیلی بالا مقاومت کند اما معمولاً 105 درجه سانتیگراد حداکثر دمایی است که می‌تواند تحمل کند.
با این حال، PVC قیمت بسیار رقابتی دارد و قیمت روکش‌های حرارتی از این جنس تقریباً 10 تا 50 درصد کمتر از پلی اولفین است. روکش‌های حرارتی مبتنی بر PVC رنگ های روشن تر و زنده تر و شفافیت بهتری را در صورت نیاز به لوله شفاف ارائه می دهند. پی وی سی در نسخه های مقاوم در برابر شعله نیز موجود است و مقاومت کششی و مقاومت سایشی بهتری نسبت به مواد پلی الفین دارد.
روکش حرارتی PTFE
پلی تترا فلوئورواتیلن یا PTFE که با نام تجاری تفلون شناخته می‌شود. هنگامی که در لوله‌های انقباض حرارتی استفاده می شود، این ترکیب مصنوعی در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم است و ضریب اصطکاک فوق العاده پایینی دارد، به این معنی که مواد به راحتی از روی آن می‌لغزند.
روکش حرارتی FEP
روکش حرارتی اتیلن پروپیلن فلوئوردار (FEP) ) در برابر نشت مواد شیمیایی بسیار مقاوم است و آن را به انتخاب خوبی برای کاربردهای درزگیر تبدیل می‌کند وتفاوتی که با قبلی دارد این است که در دمای پایین تری نسبت به PTFE جمع می‌شود.
روکش حرارتی الاستومری
روکش حرارتی الاستومری به دلیل انعطاف پذیری و همچنین مقاومت آن در برابر سایش و در مجاورت با مایعات خطرناک مانند سوخت دیزل و مایع هیدرولیک مورد توجه قرار گرفته است. به طور گسترده ای در محیط های صنعتی برای محافظت از کابل کشی استفاده می‌شود.
روکش حرارتی PVDF
لوله پلی‌وینیلیدین فلوراید یا PVDF به دلیل مقاومت بالای آن در برابر شعله، مواد شیمیایی خورنده و سوخت‌های صنعتی مورد توجه قرار گرفته است. بسیار مقاوم است و به راحتی سوراخ نمی شود.
برخی از نسخه‌های روکش‌های حرارتی به‌عنوان محصولی که یک دیواره آن قابلیت چسبیدن دارد نیز در دسترس هستند. این نسخه که به عنوان روکش دو جداره نیز شناخته می‌شود، شامل یک دیواره چسبی داخلی است که زمانی که روکش در معرض حرارت مورد نیاز برای انقباض قرار می گیرد ذوب می‌شود و جریان می‌یابد. از آنجایی که چسب جریان دارد، پر و خالی می‌شود و به راحتی با شکل جسم داخل روکش مطابقت دارد. سپس چسب سخت می‌شود و یک مهر و موم محیطی ایجاد می‌کند و از اقلام زیر روکش در برابر رطوبت و سایر  موارد محافظت می‌کند.
روکش حرارتی بر اساس موادی که از قطر داخلی لوله بدون انقباض و نسبت انقباض ساخته شده است طبقه بندی می شوند. نسبت انقباض اندازه لوله اصلی نسبت به شکل نهایی کوچک شده آن است. تعدادی از پرطرفدار ترین روکش‌های حرارتی:
2:1 – روکش با اعمال گرما به نصف اندازه اصلی خود تبدیل می شود. روش دیگر برای بررسی نسبت این است که اندازه اصلی دو برابر بزرگتر از شکل کوچک شده آن است.
3:1 – لوله با اعمال گرما به یک سوم اندازه اصلی خود تبدیل می شود. روش دیگر برای بررسی نسبت این است که اندازه اصلی سه برابر بزرگتر از شکل کوچک شده آن است.
4:1 – لوله با اعمال گرما به یک چهارم اندازه اصلی خود تبدیل می شود. روش دیگر برای بررسی نسبت این است که اندازه اصلی چهار برابر بزرگتر از شکل کوچک شده آن است.
شما همواره می توانید در هر زمان با کارشناسان ما در تجهیزکنترل تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت نمایید. همچنین برای خواندن ادامه‌ی مطلب روکش حرارتی به سایت ما مراجعه کنید.
مجله خبری کارویژه در تلاش است که اطلاعات مختلف هر صنعت را در اختیار شما قرار دهد برای آشنایی بیشتر با ما به سایت ما مراجعه کنید

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

معرفی انواع پیچ ها برای سطوح چوبی و فلزی

 ​ انواع مختلف پیچ انواع مختلفی از کارها را انجام می دهند و مانند سایر موارد در صنعت ساخت و ساز، کار با ابزار، تجهیزات و محصولات مناسب با آن شرایط قطعا، بسیار آسان تر است. به طور مثال پیچ های چوبی برای نگهداری اتصال چوب بسیار مناسب هستند اما نباید از آنها برای اتصال فلزات استفاده کنید. یا باید از پیچ های مخصوص کف سازی برای پارکت ها استفاده کرد، اما از این پیچ ها برای  چوب هایی از جنس ام دی اف و کابینت سازی مناسب نیستند. بنابراین باید از انواع مختلف پیچ در بسیاری از موارد به صورت داخلی و خارجی استفاده شود. ​   برای ادامه مطلب  معرفی انواع پیچ ها برای سطوح چوبی و فلزی ، کلیک کنید. منبع: پولاد پیچ گستر ماد ​

انکر بولت و رول بولت

همه چیز در مورد انکر بولت و رول بولت  ​ که با نام پیچ لنگر هم شناخته می شوند، برای اتصال اشیاء و صفحات فلزی به سنگ و بتن مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلف پیچ و مهره های لنگر در شکل و جنس های مختلف در بازار وجود دارد. همه انکر بولت ها از انتهای رزوه شده تشکیل شده اند که می توان آن را توسط مهره و واشر به محل مورد نظر متصل کرد. این پیچ ها در انواع پروژه ها، از ساختمان های استاندارد و سدها و صنایع سیمان و پتروشیمی گرفته تا نیروگاه های هسته ای، مورد استفاده قرار می گیرند. اما همانطور که اشاره شد، کاربرد اصلی انکربولت ها و رولبولت ها اتصال صفحات فلزی به بتن می باشد. ساده ترین نوع انکربولت متشکل از یک پیچ است که در امتداد سر آن یک میله خم خورده وجود دارد که کار آویز گرفتن را میسر می سازد. همانطور که در شکل 1 دیده می شود، اکثر طرح ها شامل یک پیچ استاندارد با سر شش ضلعی است که قبل از بسته شدن بتن در آن قرار می گیرد. طرح های دیگری نیز وجود دارد که برخی از آن ها شامل یک پیچ و مهره خم شده با یک قلاب در انتها، و یا نوع دیگری از خم شدگی هستند. پیچ و مهره های سنگین، قوی ترین نوع اتصال هستند،

پژوهش یا اجرای آینده نگاری در برنامه ریزی بلند مدت

  چکیده محققان و پژوهشگران توافق دارندکه آینده نگاری، که یک توانایی برای پیش‌بینی چگونگی آشکارشدن آینده می باشد؛ قابلیت استراتژیک مهمی است و نیز جهت برنامه‌ریزی بلندمدت بسیار حیاتی می باشد. با این حال، تعدادی از اجرا های خود را به صورت سیستماتیک مورد بازجویی قراردادند. این تحقیق به پیشرفت دانش در اجرای آینده‌نگاری بلند‌مدت با استفاده از مقایسه ای تحلیلی از روش‌های برنامه‌ریزی در دو سازمان بامالکیت مشترک ؛ می پردازد. اطلاعات بدست آمده از مستندات برنامه‌ریزیی و اجرای آینده نگاری از پرسنل استراتژی در دو مورد (حمل و نقل و بانکداری) حمایت و پشتیبانی ازیک مدل پویای برنامه‌ریزی یکپارچه و بلند‌مدت آینده‌نگاری را فراهم نمود. مجموعۀ درحال اجرا و ترکیب علائم قوت و ضعف، و ادغام مستمر آن ها در سناریوها، تصویر آینده‌های جایگزین به صورت ساختاری بوسیله انجمن اجرایی؛ پشتیبانی شده بود. انجمن اجرایی به طور گسترده ای با استراتژیست‌های واقع در سطوح مختلف سازمانی، در گفت‌وگویی مرتبط با آینده‌های نوظهور و استراتژی‌هایی آن آینده ها، درگیر شد. این یافته ها مدیران و محققان را به مشاهده برنامه‌ریزی بلند‌مدت به ع